ارزیابی تاثیر داروی فشار خون بر کاهش شدت بیماری COVID-19

30آوریل 2020 - محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، در یک آزمایش بالینی، بررسی اثربخشی دارویی که برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی دیابتی تصویب شده است، را بر کاهش شدت عفونت هایCOVID-19 ، کاهش پذیرش بیماران در بخش مراقبت های ویژه ، استفاده از دستگاه های تهویه مکانیکی و مرگ و میر به همه علل، را آغاز خواهند کرد.

این آزمایش به صورت تصادفی، دوسو کور و کنترل شده با دارونما خواهد بود که استاندارد طلایی برای آزمایشات بالینی است. این تحقیق در چندین سایت انجام خواهد شد و دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده فعالیت خواهد کرد. حداکثر از 560 نفر ثبت نام خواهد شد، افراد مورد نظر برای شرکت در این تحقیق، یا باید دارای علائمCOVID-19 باشند و در بخش های اورژانس بستری باشند و یا در حال حاضر به دلیل بیماری ناشی از کروناویروس جدید،"SARS-CoV-2  " در بیمارستان بستری باشند. انتظار می رود این تحقیق یک سال به طول بیانجامد.

دکتر Rohit Loomba، محقق اصلی این تحقیق و استاد و مدیر مرکز تحقیقاتNAFLD در دانشکده پزشکیUC سن دیگو، گفت: هنوز درمان های تأیید شده و اثبات شده ای برایCOVID-19 وجود ندارد، ما در حال تحقیق بر روی اثربخشی داروهای موسوم به مهار کننده های ACEهستیم، که ممکن است بخشی از این درمان باشند.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2، که معمولاًACE2 نامیده می شود، مانند کک مک هایی بر روی غشای بیرونی سلول های ریه، شریان ها، قلب، کلیه و روده ها قرار دارد که در این مناطق باACE دیگری در حالت تعادل عمل می کند و نتیجه نهایی آن کمک به تنظیم فشار خون و پایین آوردن فشار خون است. این عملکرد باعث شده است که این دارو به عنوان یک داروی امیدوارکننده برای درمان انواع بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها مانند دیابت و بیماری مزمن کلیوی تجویز شود. این داروها با سرکوب فعالیتACE در بافتها کار می کنند و باعث کاهش تنگی عروق، التهاب و استرس اکسیداتیو- که سلولها را از بین می برد- می شوند.

در واقع، داروهایی مانندRamipril و سایر مهار کننده های ACE، که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند، به خط اول درمان برای مدیریت بیماران مبتلا به فشار خون بالا و کاهش خطر سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی تبدیل شده اند.در کشورهایی با نرخ بالای مشکلات قلبی، داروهای مهار کنندهACE به طور گسترده تجویز می شوند.

اما طرف تاریکی نیز برایACE2 وجود دارد. این گیرنده همچنین محل ورود کورونا ویروس ها به سلول است:SARS-CoV-1 که در سال 2002-2003 باعث ایجاد یک بیماری همه گیر شد و  SARS-CoV-2  که باعثCOVID-19 شده و در حال حاضر در حال فتح سیاره زمین است.

بیماریCOVID-19 ، در درجه اول به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته می شود، اما همچنین می تواند صدمات قلبی زیادی را بهمراه داشته باشد،- به ویژه در افرادی با آسیبهای قلبی عروقی قبلی، این افراد در معرض خطر شدید و مرگ قرار دارند.

مهارکننده هایACE ، باعث افزایش بیان و فراوانی گیرنده هایACE2 می شوند و بنابراین به طور بالقوه تعداد ورودی هایSARS-CoV-2 را به سلول ها در بدن افزایش می دهد- و به این ترتیب از لحاظ نظری شدت بیماری را بالا می برد. برخی دانشمندان تصور می كنند كه بیمارانی كه این داروها را مصرف می كنند، ممكن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا بهCOVID-19 و نتایج بدتر باشند. آنها به یک مطالعه چینی، در اوایل شیوع این بیماری در ووهان، اشاره کردند که عوارض شدیدتری از بیماری COVID-19، در بیماران مبتلا به فشار خون بالا ، بیماری عروق کرونر ، دیابت و بیماری مزمن کلیوی مشاهده شد. بهمین دلیل دانشمندان نگران بودند که ممکن است مهارکننده هایACE ، بهترین دوستکرونا ویروس هاباشند البته بطور ناخواسته.

دکتر Loomba، گفت: این استدلال ها که مهار کننده هایACE را با خطرCOVID-19 مرتبط می کنند، غیرمستقیم و محدود هستند، به نظر می رسد "سن بالا" عامل خطر اصلی برایCOVID-19 است و فشار خون بالا در افراد بالای 60 سال بسیار شیوع دارد.

در مقابل، دکتر Loombaو همكارانش معتقدند كه شواهد قانع كننده ای وجود دارد كه نشان می دهد مهار كننده های ACE،احتمالاً به كاهش مرگ و میر COVID-19،از طریق كاهش شدت بیماری، کاهش نیاز به پذیرش بیماران در بخش های مراقبت ویژه یا کاهش نیاز به ونتیلاتور مکانیکی برای كمك به تنفس آنها، كمك می كنند. ACEبه عنوان بخشی از سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون یاRAAS عمل می کند که فشار خون را تنظیم می کند، همچنین تعادل آب و سدیم موجود در سلول ها و اطراف آن ها را تنظیم می نماید، که برای عملکرد آنها و بافت هایی مانند ماهیچه ها و اعصاب بسیار مهم است.

دکتر Loomba، گفت: فرضیه ی ما این است که داروهای مهار کنندهACE به حفظ تعادل و عملکرد بهینه ی سیستم RAASکمک می کنند. عفونتهایSARS عدم تعادلی را ایجاد می کنند و باعث ایجاد حلقه های بازخوردی می شوند که منجر به التهاب و آسیب می شوند.

این مطالعه در چندین سایت در سراسر کشور، از جمله در ایالت های نیویورک، نیوجرسی، ماساچوست، واشنگتن، تگزاس و ایلینویز و در برخی از ایالت ها مانند کالیفرنیا در چندین مکان مختلف انجام خواهد شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200430/New-clinical-trial-to-assess-whether-hypertension-drug-may-reduce-COVID-19-severity.aspx